17 Juli 2019
Tipsa: 073-094 57 58

Allting är skoj på jorden.
Man själv är en toker.
Ingen är riktigt kloker.
Men skrattar bäst som skrattar sist.

(Falstaff, sista aktens sista scen)

Falstaff, Operan

En självgod charmörs
uppgång och fall

Renato Girolami som Falstaff i Verdis sista opera. Foto (samtliga): Micke Sandström

När 1800-talets estetiker skulle ge exempel på komiska figurer i litteraturen hade de tre favoriter: Iliadens antihjälte Thersites, den sorglige och misslyckade riddaren Don Quijote och så Shakespeares buktunge ädling Sir John Falstaff.

Idag betraktar vi väl alla tre närmast som mobbningsoffer. Thersites misshandlas av Odysseus när han vill avbryta den menings- och framgångslösa belägringen av Troja, Don Quijote utsätts för hjärtlösa och meningslösa ”skämt” och Falstaff råkar i klorna på två ”muntra fruar” som gör livet surt för honom.

I Windsor bor de välbärgade familjerna Ford och Page och på värdshuset Strumpebandet huserar den notoriskt panke Sir John Falstaff och hans gäng av kanaljer. Falstaff försvarar sin livsstil med den retoriska frågan ”Kan heder fylla magen?”

I akut penningknipa får Falstaff den inte så briljanta idén att stöta på både på fru Ford och fru Page – samtidigt och dumt nog med likalydande glödande kärleksbrev. Försöket avslöjas och de båda damerna beslutar sig för att ge Falstaff en minnesbeta. De genomför en välplanerad och framgångsrik attack. Falstaff blir i grunden tillintetgjord, slängd i Themsens måttligt rena vatten, pryglad och till sist totalt förnedrad av alla.

Egentligen består Falstaffs ”brott” i att han utmanat den goda smaken. Han drabbas av de dygdiga, duktiga och självgoda borgare som utan vidare slår sig i lag med Falstaffs egna f.d. kumpaner – bara för att kunna klämma åt Falstaff. Han är mer ett offer för hämnden än för sin egen skurkaktighet.

På Operan spelas nu Giuseppe Verdis komiska opera ”Falstaff” i Lennart Jirlows kongeniala scenografi och med den italienske barytonen Renato Girolami som en lätt uppstoppad Falstaff. Med total scennärvaro visar Girolami att han både är en lysande sångare och publikfriande entertainer. Hans Falstaff ärsjälvgod, inbilsk och alltid på gott humär hur illa det än går för honom.

Falstaffs kumpaner Bardolfus (Daniel Ralphsson) och Pistol (John Erik Eleby) är totalt opålitliga och minst lika ohederliga som Falstaff själv. Sara Olsson och Susann Végh som de ärbara och upprörda hustrurna Alice Ford och Meg Page visar upp ett smittande komedispel – som om de faktiskt har roligt på jobbet. Dessutom har de god assistens av Marianne Eklöf som grannen Mrs Quickly och Ola Eliasson som den misstänktsamme och svartsjuke Mr Ford, som har svårt att förstå den inte helt glasklara intrigen. Också Mr Ford blir till slut ordentligt lurad i sitt försök att gifta bort dotten med den menlöse dr. Cajus.

Operans äkta kärlekspar sjungs av Vivianne Holmberg som den rika köpmansdottern Nannetta och Klas Hedlund som hennes älskade, den fattige adelsmannen Fenton. De är de enda som klarar sig från att dras in i Falstaffs trollkrets – som lockar fram det sämsta hos människorna – men i gengäld har de svårt att göra sig gällande i den snåriga intrigen.

Det är en trevlig och underhållande föreställning som Operan levererar med översättning gjord av Alf Henrikson och bearbetad för textmaskin av Lasse Zilliacus. Det finns en lekfullhet i ”Falstaff” som gör den till en mycket sevärd föreställning.


Scen: Operan. Opera: Falstaff. Musik: Giuseppe Verdi. Libretto: Arrigo Boito (efter Shakespeares Muntra fruarna i Windsor och Henrik IV). Översättning: Alf Henrikson bearbetad för textmasin av Lasse Zilliacus. Regi: Ann-Margret Pettersson. Scenografi: Lennart Jirlow. Kostym: Ann-Margret Fyregård. Dirigent: Lawrence Renes. Medverkande: Renato Girolami, Ola Eliasson, Klas Hedlund, Niklas Björling Rygert, Daniel Ralpsson, John Erik Eleby, Sara Olsson,Vivianne Holmberg, Marianne Eklöf, Susann Végh. Operans orkester och kör. Speltid ca. 2 tim 20 min.


2016-04-06 2:29
Kommentera
Sthig Jonassons blogg

Sthig Jonasson

Sthig Jonasson är teaterkritiker, tidigare kultur- och förlagsredaktör, som hamnade i Uppsala efter sin uppväxt i Kumla Ekeby där han ofta slogs mot grannbarnen i Hörsta.

Inlägg

Kul på Vallarna “Fars lilla tös” Aladdin ingen liten show Fabian Bom håller än Eva Rydbergs sommarfars Mordet på Caesar Fröken Julie i Roslagen Magnifik Turandot I lodjurets timma Underhållande Falstaff Så dog Erik den helige Kroppar på Operan Sex som livsstil Carmen rör på sig Charleys tant på nytt Medea, mordisk och mänsklig Torftig Mamma Mia-show Figaros bröllop sevärt nöje Lysande La Bohème Svansjöns hetta En handelsresandes död Pelikanen nedkokad En bitsk Cabaret Hörvärd Rokoko La Traviata näck Ladykillers Noréns mästerverk Stjärnspel i Maria Stuart Charleys tant värd en resa Askungen i Göteborg Vildanden skoningslös Maria Stuarda, storslagen opera Till minne av Tomas Tranströmer Slutspel utan försoning Starkaste Otello Stor opera på liten teater Beröm för Hoffmans äventyr Tveksamt om Tjock-Steffe Markisinnan de Sade Charmigt på Dramaten Mycket sevärd Xerxes Knepigt på Dramaten Skvaller i Uppsala En folkefiende Två starka monologer Stor operaupplevelse Känslostark Butterfly Duvemåla i Göteborg Sevärd Evita Kom igen, Charlie Läcker Chicago Välspelat i Måsen Kameliadamen Livet är en schlager Karl Gerhard, revykung Ibsen svider Tre systrar i livslögn Dahpne i Göteborg Brännvin i kikar’n Pang i bygget Falstaff på Läckö slott Sarah Bernhardt, ett haveri Utvandrarna på Dramaten Jag såg Eriks kranium Tosca glödhet opera Sandrews stipendier Sevärd Matteuspassion “Svarta djurets sorg” Opera: Lysande Don Giovanni Sthig: Så minns jag Alice Babs Sthig: Richard III på Dramaten Undangömd Verdiopera Sthig och alla Guldbaggar Macbeth som maffia Dödspatrullen på Dramaten Teater: Mästaren och Margarita Andrea Chénier - stor opera Vårens teaterprogram Nötknäpparen balett som lyfter Jöback hatar i Sweeney Todd Salome en höjdare STHIG: La Cage aux Folles STHIG: Magnifik Wollter STHIG: Fantastisk Woyzeck STHIG: Maskeradbalen Parsifal på Operan Häftig Hitchcock-fars Spökvarning på Cirkus Amadeus på Dramaten Trollflöjten på Folkoperan Firar 30 års Galenskap “Oskyldigt” på Dramaten Mozartopera på Drottningholm Maria Lang lever vidare Sommartips: Figaros bröllop Operasuccé på Läckö Man Ray, en gigant Sommartips: “Livat i parken” Vår moderna historia TEATER: Hemliga armén i Skåne
Föreningen Kanal Regional:Sydnärkenytt och Kumlanytt ges ut av föreningen Kanal Regional. Vi finns på webben, som papperstidning, sänder lokal-tv och producerar närradio. Sedan 2007 har Kumlanytt levererat nyheter till Kumlas medborgare. 2012-2013 startade vi nyhetssidor även i Hallsberg, Askersund och Lekeberg. Teknik:Webbsidan är byggd och anpassad för moderna webbläsare och mobila enheter. Vi rekommenderar att du använder den senaste webbläsarversionen. Vid behov uppgradera. Sydnärkenytt använder Cookies för bättre användarupplevelse för besökare och medarbetare samt för besöksstatistik. Läs mer om Cookies. Kontakt:Kontakta redaktionen för tips och synpunkter. Lars Litzén, ansvarig utgivare: 073 - 094 57 58, redaktion@kumlanytt.se Post och besöksadress: Västra Drottninggatan 11, 692 33 Kumla.