25 Juni 2019
Tipsa: 073-094 57 58

Stockholms stadsteater

Desperat nöje vid avgrunden
i bitsk och intensiv Cabaret

Sarah Dawn Finer som Sally Bowls läsande en ökänd bok. Teaterfoto: Petra Hellberg

I slutet av 1920-talet kom författaren Christopher Isherwood till Berlin och sögs snabbt in i ett dekadent nöjesliv på den sunkiga baren Cosy Corner, där han letade pojkar. Han har berättat om livet i Berlin i boken ”Goodbye to Berlin” (1939) då Europa var mitt inne verkningarna från börskraschen i oktober 1929 med ekonomisk kris, hyperinflation och arbetslöshet medan en förfärande politisk rörelse växte sig allt starkare.

Robert Fux, lysande som konferencier.

Isherwoods berättelser blev så småningom talpjäs, film och musikalen ”Cabaret”.

När Robert Danielsson regisserar ”Cabaret” på Stockholms Stadsteater är det en bitsk föreställning med skramlig levande musik och en vulgärt målad balett där inte alla är unga och vackra.

Handlingen utspelas de första åren på 1930-talet i Berlin med ett desperat nöjesliv i skärningen mellan ekonomisk kris och den framväxande nazismen. Hit kommer Cliff Bradshaw, amerikan med författardrömmar. Efter att ha hittat ett rum på Fräulein Schneiders bedagade pensionat dra han ut på stan och hamnar på Kit Kat Klub. En nersliten sylta där underhållningens B-lag uppträder. På klubben möter han Sally Bowles en engelsk nittonårig sångerska med tveksam vandel. Sedan följer en kort och stormig kärlekshistoria i nazismens slagskugga.

Albin Flinkas gör Cliff Bradshaw litet tillbakalutad, nästan karaktärslöst, som om han bara var en betraktare. Det är inte för inte som en av de mest citerade raderna i ”Goodbye to Berlin” är ”I am a camera with its shutter open, quite passive, recording, not thinking”.

Spelets huvudperson som den neurotiska Sally Bowles gör Sarah Dawn Finer med ett stort skådespelarregister, men det finns något präktigt stabilt över henne som förtar trovärdigheten hos Sallys desperation och trasighetens alla demoner som hon håller på avstånd med ett glättigt yttre och en till synes obekymrad oberördhet. Sarah Dawn Finer dominerar scenen både med spel och med sång. I hennes röst blir varenda känsla nästan fysiskt förnimbar.

Lill Lindfors som fräulein Schneider och Johan Rabaeus som hennes upvaktande kavaljer, frukthandlaren herrs Schultz.

Lill Lindfors som pensionatsvärdinnan Fräulein Schneider bottnar i sin roll och är bra och trovärdig i samspelet med Johan Rabaeus som hennes uppvaktande judiske frukthandlare Herr Schultz. De är vanliga berlinare som inte har någon del i det hektiska nöjeslivet. Herr Schultz tror inte att något ont kan hända dem. Hans ”Jag är lika tysk som de” stoppar inte nazitegelstenarna som kastas genom hans skyltfönster.

På Kit-Kat-Klub är det den vitsminkade konferencieren Max, som leder kabarén. Han dyker upp var som helst, och hans utrop: ”Där ute är livet hårt, här inne är livet vackert” klingar förfärande ihåligt.

Robert Fux är lysande som konferenciere med ett väloljat utspel som drar den rätt sjabbiga historien framåt. Han får göra några lyckade scener vid sidan om konfrencierrollen som t.ex. en jordglobsbollande Hitler en scen som är hämtad direkt från Charlie Chaplins satiriska film ”Diktatorn”. Men Fux tar egentligen inte del i skeendet utan är en utanförstående betraktare, precis som Cliff. I en smart och talande scen är baletten iförda hitlermustasch och snedkammad lugg. Effekten är parodisk och förödande.

Egentligen verkar inte Kit Kat Klub vara något riktigt syndens näste utan snare en tillflykt för några vilsna och udda existenser i storstadsdjumgeln.

Philip Zandén gör den sympatiske nazisten Ernst Ludwig som blir mer svårfångad och opålitlig under spelets gång och när första akten avslutas med en oreflekterad och förföriskt vacker hyllning till ”das Vaterland” är publiken helt klar på vad han står för. Maja Rung gör en utmärkt tolkning av den lättfotade Fräulein Kost – alla matrosers väninna, som även har talangen att kunna spela på såg. Också hon bor på pensionatet och tar del i Sallys och Cliffs liv.

Föreställningen befinner sig hela tiden i ett gränsland mellan Kit-Kat-Klub och Fräulein Schneiders pensionat. Det fungerar bra när spelet försiggår i Cliffs skitiga hyresrum med järnsäng och trasig länstol, medan nattklubbskänslan mer sällan infinner sig på Kit-Kat-Klub.

Sarah Dawn Finer och Albin Flinkas som Cliff Bradshaw.

Ronny Danielssons uppsättning av "Cabaret" blir allt intensivare ju längre föreställningen varar samtidigt som Cliff Bradshaws hyresrum, Kit Kat Club, herr Schultz fruktaffär alltmer glider in i varandra.

I sista scenen när Dawn Finer med gråt i rösten sjunger om livet som en kabaré bryter det becksvarta allvaret fram. Då består publiken enbart av självsäkra uniformsklädda nazister.

En teaterresa till Stockholms stadsteater för att se ”Cabaret” rekommenderas.


Scen: Stockholms stadsteater. Musikal: Cabaret. Musik: John Kander. Libretto: Joe Masteroff efter en pjäs av John van Druten och berättelser av Christopher Isherwood. Musik: John Kander. Sångtexter: Fred Ebb. Översättning: Mia Törnqvist. Översättning sångtexter: Daniel Epstein. Regi: Ronny Danielsson. Scenografi: Lars Östbergh. Kostym: Annsofi Nyberg. Koreografi: Roger Lybeck. Kapellmästare: Joakim Hallin. Medverkande: Sarah Dawn Finer, Fobert Fux. Lars Bethke, Albin Flinkas, Linus Wahlgren, Lill Lindfors, Ing-Marie Carlsson, Johan Rabaeus, Tomas Bolme, Philip Zandén. Artister på Kit-Kat-Klub. Kit-Kat-Klubbens orkester. Spelas t.om. 31 januari 2016. Speltid ca 2 tim. 50 min.


2015-10-12 2:58
Kommentera
Sthig Jonassons blogg

Sthig Jonasson

Sthig Jonasson är teaterkritiker, tidigare kultur- och förlagsredaktör, som hamnade i Uppsala efter sin uppväxt i Kumla Ekeby där han ofta slogs mot grannbarnen i Hörsta.

Inlägg

Kul på Vallarna “Fars lilla tös” Aladdin ingen liten show Fabian Bom håller än Eva Rydbergs sommarfars Mordet på Caesar Fröken Julie i Roslagen Magnifik Turandot I lodjurets timma Underhållande Falstaff Så dog Erik den helige Kroppar på Operan Sex som livsstil Carmen rör på sig Charleys tant på nytt Medea, mordisk och mänsklig Torftig Mamma Mia-show Figaros bröllop sevärt nöje Lysande La Bohème Svansjöns hetta En handelsresandes död Pelikanen nedkokad En bitsk Cabaret Hörvärd Rokoko La Traviata näck Ladykillers Noréns mästerverk Stjärnspel i Maria Stuart Charleys tant värd en resa Askungen i Göteborg Vildanden skoningslös Maria Stuarda, storslagen opera Till minne av Tomas Tranströmer Slutspel utan försoning Starkaste Otello Stor opera på liten teater Beröm för Hoffmans äventyr Tveksamt om Tjock-Steffe Markisinnan de Sade Charmigt på Dramaten Mycket sevärd Xerxes Knepigt på Dramaten Skvaller i Uppsala En folkefiende Två starka monologer Stor operaupplevelse Känslostark Butterfly Duvemåla i Göteborg Sevärd Evita Kom igen, Charlie Läcker Chicago Välspelat i Måsen Kameliadamen Livet är en schlager Karl Gerhard, revykung Ibsen svider Tre systrar i livslögn Dahpne i Göteborg Brännvin i kikar’n Pang i bygget Falstaff på Läckö slott Sarah Bernhardt, ett haveri Utvandrarna på Dramaten Jag såg Eriks kranium Tosca glödhet opera Sandrews stipendier Sevärd Matteuspassion “Svarta djurets sorg” Opera: Lysande Don Giovanni Sthig: Så minns jag Alice Babs Sthig: Richard III på Dramaten Undangömd Verdiopera Sthig och alla Guldbaggar Macbeth som maffia Dödspatrullen på Dramaten Teater: Mästaren och Margarita Andrea Chénier - stor opera Vårens teaterprogram Nötknäpparen balett som lyfter Jöback hatar i Sweeney Todd Salome en höjdare STHIG: La Cage aux Folles STHIG: Magnifik Wollter STHIG: Fantastisk Woyzeck STHIG: Maskeradbalen Parsifal på Operan Häftig Hitchcock-fars Spökvarning på Cirkus Amadeus på Dramaten Trollflöjten på Folkoperan Firar 30 års Galenskap “Oskyldigt” på Dramaten Mozartopera på Drottningholm Maria Lang lever vidare Sommartips: Figaros bröllop Operasuccé på Läckö Man Ray, en gigant Sommartips: “Livat i parken” Vår moderna historia TEATER: Hemliga armén i Skåne
Föreningen Kanal Regional:Sydnärkenytt och Kumlanytt ges ut av föreningen Kanal Regional. Vi finns på webben, som papperstidning, sänder lokal-tv och producerar närradio. Sedan 2007 har Kumlanytt levererat nyheter till Kumlas medborgare. 2012-2013 startade vi nyhetssidor även i Hallsberg, Askersund och Lekeberg. Teknik:Webbsidan är byggd och anpassad för moderna webbläsare och mobila enheter. Vi rekommenderar att du använder den senaste webbläsarversionen. Vid behov uppgradera. Sydnärkenytt använder Cookies för bättre användarupplevelse för besökare och medarbetare samt för besöksstatistik. Läs mer om Cookies. Kontakt:Kontakta redaktionen för tips och synpunkter. Lars Litzén, ansvarig utgivare: 073 - 094 57 58, redaktion@kumlanytt.se Post och besöksadress: Västra Drottninggatan 11, 692 33 Kumla.