24 Oktober 2019
Tipsa: 073-094 57 58

Jag gråter när jag tänker på den
gärning som sen väntar mig.
Jag måste krossa Jasons hus, jag
måste döda mina barn. Och när jag
utfört detta, den mest ogudaktiga
handling någon kan göra, flyr jag
landet och mitt straff.
För aldrig mer ska han få se de
barn han gjort med mig. Och aldrig
ska han avla nya barn med henne.
Om mig får ingen säga, att jag är svag.

Ur Medea

Medea, Operan

Den mordiska moders-
kärlekens plåga och skuld

Emma Vetter som den mordgalna Medea. Foto: Carl Thorborg.

I Daniel Börtz opera ”Medea”, som nyligen haft urpremiär på Stockholmsoperan, är passionen, hämnden och grymheten de bärande elementen. Operan är ett beställningsverk av Kungliga Operan och bygger på Euripides tragedi från 431 f. Kr. Börtz låter svek, hat och död samtidigt genomsyras av skönhet och medmänsklighet.

Librettot bygger på Agneta Pleijels och Jan Stolpes översättning till Lennart Hjulströms uppsättning på Dramaten 1995 med Stina Ekblad i titelrollen.

Medea är en kvinna som i svartsjukt raseri dödar sina egna barn. Den tragiska historien som Euripides berättar börjar med att Medea lämnat sin familj och följt sin make Jason och kommit som flykting till Korint. Där lämnar Jason henne för att istället äkta kung Kronos dotter. Medea vill hämnas och går iskallt till verket och hennes rasande, blodiga hämnd slår hårt mot den trolöse Jason. Hon dödar först hans nya brud och därefter sina barn, som hon har med Jason, för att därefter komma undan straff genom att fly från Korint.

Det finns inga spår kvar av kärleken mellan Medea och Jason och barnen har reducerats till objekt i de vuxnas maktspel.

Kungliga Operans kör; Emma Vetter och Karl-Magnus Fredriksson som "streberstroppen" Jason. Foto: Carl Thorborg.

Det finns inget försonande hos Emma Vetters närmast mordgalna Medea. Allt är determinerat – hon kan inte göra något för att ändra på sitt öde. Jason görs av Karl-Magnus Fredriksson till en streberstropp som med tanklös nonchalans förnedrar Medea.

Dessutom medverkar 27 damer ur Kungliga Operans kör som gör en hotfull samling svartklädda kvinnor som bara väntar på katastrofen.

Hovkapellet under dirigenten Patrik Ringborg ger plats åt sångarna och lyfter fram musikens dynamik och djup till en estetisk enhet.

Stefan Larssons regi är återhållsamt stiliserad och tar till vara Börtz vokala flöde från talpartier och talsång till expressivt uttrycksfull sång.

Scenografen Rufus Didwiszus har skapat en klaustrofobisk krypta med skuggor som avtecknas mot höga, vitkalkade väggar.

Kostymören Nina Sandström har klätt solisterna i dova färger som vinrött, ockra, nattblått och mörkviolett.

De svartklädda kvinnorna i kören väntar och följer Medeas öde.

Kören vittnar om smärtan att tvingas fly från sitt hemland och söka en osäker asyl när hjärtan och gränser stängs för flyktingar och hur empatin för människor i nöd utarmas. Historien är minst lika förfärande aktuell idag.

Emma Vetters Medea är helt innesluten i sin förtvivlan. Hon får vår sympati, men sedan ser vi sprickorna och avgrunden. Under ytan är hon livsfarligt manipulativ och rationell i sitt hämndbegär. Emma Vetters dramatiska sopran är färgrik och expansiv; hennes Medea tänjer på gränserna. När hon till slut brister släpper alla spärrar. Inför våra ögon ser vi både Medeas vanvett och hennes klarsyn och moderskärlek.

John Erik Eleby är en stramt maktfullkomlig kung Kreon och Niklas Björling Rygert pregnant som Medeas hjälpsökande bundsförvant Aigeus. Jonas Malmsjö är utmärkt i talrollen som Budbäraren och berättar med behärskad fasa om Medeas ohyggliga hämnd på sin rival. Marianne Eklöf som Amman står för obruten lojalitet, ett stort mått av besinning och tröst.

Till slut står Medea framför oss i all sin magnifikt monstruösa mänsklighet.


Opera: Medea. Musik: Daniel Börtz. Text: Euripides. Svensk tolkning: Agneta Pleijel och Jan Stolpe. Regi: Stefan Larsson. Dirigent: Patrik Ringborg. Scenografi: Rufus Didwiszus. Kostym: Nina Sandström. Ljus: Torben Lendorph. Medverkande: Emma Vetter, Karl-Magnus Fredriksson, Marianne Eklöf, Susann Végh, John Erik Eleby, Niklas Björling Rygert, Johanna Rudström. Budbäraren: Jonas Malmsjö. Barn: Bonn Ulving och John Östlund. Damer ur Kungliga Operans kör. Kungliga Hovkapellet. Spelas t.o.m. 26 februari 2016. Speltid: ca 2 tim 35 min. Framförs på svenska med svensk text på textmaskin.


2016-01-31 0:00
Kommentera
Sthig Jonassons blogg

Sthig Jonasson

Sthig Jonasson är teaterkritiker, tidigare kultur- och förlagsredaktör, som hamnade i Uppsala efter sin uppväxt i Kumla Ekeby där han ofta slogs mot grannbarnen i Hörsta.

Inlägg

Kul på Vallarna “Fars lilla tös” Aladdin ingen liten show Fabian Bom håller än Eva Rydbergs sommarfars Mordet på Caesar Fröken Julie i Roslagen Magnifik Turandot I lodjurets timma Underhållande Falstaff Så dog Erik den helige Kroppar på Operan Sex som livsstil Carmen rör på sig Charleys tant på nytt Medea, mordisk och mänsklig Torftig Mamma Mia-show Figaros bröllop sevärt nöje Lysande La Bohème Svansjöns hetta En handelsresandes död Pelikanen nedkokad En bitsk Cabaret Hörvärd Rokoko La Traviata näck Ladykillers Noréns mästerverk Stjärnspel i Maria Stuart Charleys tant värd en resa Askungen i Göteborg Vildanden skoningslös Maria Stuarda, storslagen opera Till minne av Tomas Tranströmer Slutspel utan försoning Starkaste Otello Stor opera på liten teater Beröm för Hoffmans äventyr Tveksamt om Tjock-Steffe Markisinnan de Sade Charmigt på Dramaten Mycket sevärd Xerxes Knepigt på Dramaten Skvaller i Uppsala En folkefiende Två starka monologer Stor operaupplevelse Känslostark Butterfly Duvemåla i Göteborg Sevärd Evita Kom igen, Charlie Läcker Chicago Välspelat i Måsen Kameliadamen Livet är en schlager Karl Gerhard, revykung Ibsen svider Tre systrar i livslögn Dahpne i Göteborg Brännvin i kikar’n Pang i bygget Falstaff på Läckö slott Sarah Bernhardt, ett haveri Utvandrarna på Dramaten Jag såg Eriks kranium Tosca glödhet opera Sandrews stipendier Sevärd Matteuspassion “Svarta djurets sorg” Opera: Lysande Don Giovanni Sthig: Så minns jag Alice Babs Sthig: Richard III på Dramaten Undangömd Verdiopera Sthig och alla Guldbaggar Macbeth som maffia Dödspatrullen på Dramaten Teater: Mästaren och Margarita Andrea Chénier - stor opera Vårens teaterprogram Nötknäpparen balett som lyfter Jöback hatar i Sweeney Todd Salome en höjdare STHIG: La Cage aux Folles STHIG: Magnifik Wollter STHIG: Fantastisk Woyzeck STHIG: Maskeradbalen Parsifal på Operan Häftig Hitchcock-fars Spökvarning på Cirkus Amadeus på Dramaten Trollflöjten på Folkoperan Firar 30 års Galenskap “Oskyldigt” på Dramaten Mozartopera på Drottningholm Maria Lang lever vidare Sommartips: Figaros bröllop Operasuccé på Läckö Man Ray, en gigant Sommartips: “Livat i parken” Vår moderna historia TEATER: Hemliga armén i Skåne
Föreningen Kanal Regional:Sydnärkenytt och Kumlanytt ges ut av föreningen Kanal Regional. Vi finns på webben, som papperstidning, sänder lokal-tv och producerar närradio. Sedan 2007 har Kumlanytt levererat nyheter till Kumlas medborgare. 2012-2013 startade vi nyhetssidor även i Hallsberg, Askersund och Lekeberg. Teknik:Webbsidan är byggd och anpassad för moderna webbläsare och mobila enheter. Vi rekommenderar att du använder den senaste webbläsarversionen. Vid behov uppgradera. Sydnärkenytt använder Cookies för bättre användarupplevelse för besökare och medarbetare samt för besöksstatistik. Läs mer om Cookies. Kontakt:Kontakta redaktionen för tips och synpunkter. Lars Litzén, ansvarig utgivare: 073 - 094 57 58, redaktion@kumlanytt.se Post och besöksadress: Västra Drottninggatan 11, 692 33 Kumla.