23 Augusti 2019
Tipsa: 073-094 57 58

Carmen Moves, Folkoperan

Friska fläktar utan blås

Kosma Ranuer som toreadorhjälten Escamillo med dansare, Adolf Fredriks Kammarkör, Gråtrutarne och Folkoperans orkester. Foto: Mats Bäcker.

Georges Bizets ”Carmen” är en av världens mest älskade operor och välkänd långt utanför operascenerna. Den har allt vad kan önskas av musik och dramatik i förening. Varje ny uppsättning kommenteras och jämförs med ett otal tidigare och blir medialt uppmärksammad på ett sätt som inte sker med andra operor – så också Folkoperans ”Carmen Moves. En opera i ständig rörelse”. Här har historien genomgått en intressant förvandling till den inte helt vanliga genren ”dansopera”.

Historien handlar om tobaksarbeterskan Carmencita som lockar lantisen Don José på avvägar från sin plikt som soldat och från hans trolovade Micaëla från hembyn. Intrigen kompliceras ytterligare av Carmencitas heta kärlek till tjurfäktaren Escamillo. Till slut går det illa för Carmen.

Miriam Treichl som Carmen. Foto: Mats Bäcker.

I Folkoperans uppsättning väver regissören och koreografen Örjan Andersson samman Georges Bizets och Rodion Sjtjedrins musik till en estetisk enhet, när dansare och sångare möts i längtan efter kärlek som snabbt slår över i iskallt hat.

”Carmen Moves” är ursprungligen dansverket ”Carmen Suite” av den ryske kompositören Rodion Sjtjedrin. Hans verk är skrivet för stråkar och slagverk. Även Bizets arior och körpartier arrangeras med en orkestersättning helt utan blås och det ger en särskild karaktär åt musiken. Det ger faktiskt en frisk ingång och ny intensitet åt den välkända musiken.

Av solisterna gör Miriam Treichl en mycket bra tolkning av Carmen och laddar rollen med en ny kraft. Kosma Ranuers toreadorhjälte Escamillo är pompös och egentligen ytterst sårbar i sin egocentriska självöverskattning. Markus Pettersson är lysande som den opålitligt obehaglige knekten Don José.

Ett problem med den här uppsättningen är att förklara varför Don José mördar Carmen. Hans svartsjuka är alltför futtigt gestaltad för att ge något motiv till det drastiska dådet.


Scen: Folkoperan, Stockholm. Föreställning: Carmen Moves. Musik: Georges Bizet, Rodion Sjtjedrin. Libretto: Henri Meilhac, Ludovic Halévy. Svensk text: Ulricha Johnson. Dramaturg: Magnus Lindman. Regi och koreografi: Örjan Andersson. Scenografi och ljus: Sutoda. Kostym: Nina Sandström. Dirigenter: Alice Farnham, Marit Strindlund. Medverkande: Miriam Treichl, Markus Pettersson, Kosma Ranuer. Dansare: Arina Trostyanetskaya, Björn Nilsson, Javier Perez, Katarina Eriksson, Ninos Josef. Adolf Fredriks kammarkör
Seniorkören Gråtrutarne. Balkongkörer: Adolf Fredriks musikklasser, Lilla kören, Nacka Musikklasser. Folkoperans orkester.


2016-02-20 22:33
Kommentera
Sthig Jonassons blogg

Sthig Jonasson

Sthig Jonasson är teaterkritiker, tidigare kultur- och förlagsredaktör, som hamnade i Uppsala efter sin uppväxt i Kumla Ekeby där han ofta slogs mot grannbarnen i Hörsta.

Inlägg

Kul på Vallarna “Fars lilla tös” Aladdin ingen liten show Fabian Bom håller än Eva Rydbergs sommarfars Mordet på Caesar Fröken Julie i Roslagen Magnifik Turandot I lodjurets timma Underhållande Falstaff Så dog Erik den helige Kroppar på Operan Sex som livsstil Carmen rör på sig Charleys tant på nytt Medea, mordisk och mänsklig Torftig Mamma Mia-show Figaros bröllop sevärt nöje Lysande La Bohème Svansjöns hetta En handelsresandes död Pelikanen nedkokad En bitsk Cabaret Hörvärd Rokoko La Traviata näck Ladykillers Noréns mästerverk Stjärnspel i Maria Stuart Charleys tant värd en resa Askungen i Göteborg Vildanden skoningslös Maria Stuarda, storslagen opera Till minne av Tomas Tranströmer Slutspel utan försoning Starkaste Otello Stor opera på liten teater Beröm för Hoffmans äventyr Tveksamt om Tjock-Steffe Markisinnan de Sade Charmigt på Dramaten Mycket sevärd Xerxes Knepigt på Dramaten Skvaller i Uppsala En folkefiende Två starka monologer Stor operaupplevelse Känslostark Butterfly Duvemåla i Göteborg Sevärd Evita Kom igen, Charlie Läcker Chicago Välspelat i Måsen Kameliadamen Livet är en schlager Karl Gerhard, revykung Ibsen svider Tre systrar i livslögn Dahpne i Göteborg Brännvin i kikar’n Pang i bygget Falstaff på Läckö slott Sarah Bernhardt, ett haveri Utvandrarna på Dramaten Jag såg Eriks kranium Tosca glödhet opera Sandrews stipendier Sevärd Matteuspassion “Svarta djurets sorg” Opera: Lysande Don Giovanni Sthig: Så minns jag Alice Babs Sthig: Richard III på Dramaten Undangömd Verdiopera Sthig och alla Guldbaggar Macbeth som maffia Dödspatrullen på Dramaten Teater: Mästaren och Margarita Andrea Chénier - stor opera Vårens teaterprogram Nötknäpparen balett som lyfter Jöback hatar i Sweeney Todd Salome en höjdare STHIG: La Cage aux Folles STHIG: Magnifik Wollter STHIG: Fantastisk Woyzeck STHIG: Maskeradbalen Parsifal på Operan Häftig Hitchcock-fars Spökvarning på Cirkus Amadeus på Dramaten Trollflöjten på Folkoperan Firar 30 års Galenskap “Oskyldigt” på Dramaten Mozartopera på Drottningholm Maria Lang lever vidare Sommartips: Figaros bröllop Operasuccé på Läckö Man Ray, en gigant Sommartips: “Livat i parken” Vår moderna historia TEATER: Hemliga armén i Skåne
Föreningen Kanal Regional:Sydnärkenytt och Kumlanytt ges ut av föreningen Kanal Regional. Vi finns på webben, som papperstidning, sänder lokal-tv och producerar närradio. Sedan 2007 har Kumlanytt levererat nyheter till Kumlas medborgare. 2012-2013 startade vi nyhetssidor även i Hallsberg, Askersund och Lekeberg. Teknik:Webbsidan är byggd och anpassad för moderna webbläsare och mobila enheter. Vi rekommenderar att du använder den senaste webbläsarversionen. Vid behov uppgradera. Sydnärkenytt använder Cookies för bättre användarupplevelse för besökare och medarbetare samt för besöksstatistik. Läs mer om Cookies. Kontakt:Kontakta redaktionen för tips och synpunkter. Lars Litzén, ansvarig utgivare: 073 - 094 57 58, redaktion@kumlanytt.se Post och besöksadress: Västra Drottninggatan 11, 692 33 Kumla.