27 Juni 2019
Tipsa: 073-094 57 58

Askungen, GöteborgsOperan

Godhetens triumf väl
värd en Göteborgsresa

Sagan om Askungen är en historia om en flicka som behandlas illa av sin styvmor och högfärdiga styvsystrar. Hon får arbeta som piga och förvisas till köket. Lyckligtvis blir flickan uppsökt av sin gudmor, som i själva verket är en god fé, som fixar en biljett åt Askungen till prinsen bal. Dit hon anländer uppsnofsad och prinsen blir blixförälskad. Men innan prinsen vet ordet av har hon dragit och tappat en sko. Sedan ägnar prinsen all sin tid åt att hitta den rätta skoägaren. När det lyckas uppstår allmän glädje och prinsbröllop. Ja, styvsystrarna avundas och harmas givetvis.

Ann-Kristin Jones (Tisbe), Mia Karlsson (Clorinda) är elaka mot Gaia Petrone (Askungen/Angelina). Foto (alla bilder): Mats Bäcker.

I Gioacchino Rossinis opera buffa Askungen (La Cenerentola) från 1817 är den elaka styvmodern ersatt av flickans far, den likaledes elake Don Magnifico. Den spelas nu på GöteborgsOperan med den italienska mezzon Gaia Petrone i den koloraturtäta titelrollen.

När Jacopo Ferretti skrev sitt libretto ville Rossini att alla övernaturliga element i berättelsen skulle strykas. Alltså har Askungens gudmor, den goda fén, ersatts med en manlig filosof och den borttappade skon har blivit ett armband. Men det var nog närmast ett sätt att undkomma censuren som inte tolererade nakna kvinnovader på scenen(!).

”Askungen” blev med Ferettis libretto också en hyllning till upplysningstidens idéer om människors lika värde och om att bli älskad för den man är.

Föreställningen är som en TV-reality där drömmen om att bli upptäckt finns – inte bara hos Askungen utan lika mycket hos de malliga och självupptagna styvsystrarna.

Gaia Petrone (Askungen/Angelina), Markus Schwartz (Don Magnifico).

Den italienska mezzosopranen Gaia Petrone gör titelrollen med god portion självironisk distans. Hennes Askunge växer under spelets gång från hunsad piga till nobelt förlåtande prinsessa och sångligt imponerar hon i många snabba koloraturer. Gaia Petrones slutrondo är ett virtuost koloraturstycke som med rätta väcker publikens jubel.

De båda fåfänga styvsystrarna Clorinda och Tisbe görs med skärpa och profil av Mia Karlsson (Clorinda) och Ann-Kristin Jones (Tisbe). De fattar först i sista scenen att de blivit blåsta på prinsen – det gillar de inte.

Den ryske tenoren Sergej Romanovskij sjunger prinsens parti och tar väl vara på Rossinis många krävande arior, bland annat har han en med fyra höga c:n.

När prins Ramiro skall pröva de olika brudkandidaternas sinnelag låter han betjänten Dandini stega omkring som prins i osannolik frisyr medan prinsen själv uppträder som tjänare. Det har Dandini inget emot och uppenbarligen inte heller Åke Zetterström som glänser i rollen som Dandini.

Askungens far Don Magnifico, som spelas utmärkt av Markus Schawartz, är behängd med massor av medaljer och blir snabbt rejält berusad sedan han fått tillsynen och vakten över vinkällaren. Som Dandini och Don Magnifico leverar Zetterström och Schwartz oermotståndligt komiskt samspel.

Under dirigent Giancarlo Andrettis precisa ledning visar GötebrorsOperans orkester verkligen sin skicklighet och spelglädje i tolkningen av Rossinis musik. Spelglädjen finns f.ö. inte bara i orkestern utan alla på scenen verkar trivas.

När allt är klart och Askungen fått sin prins – eller om det är prinsen som vinner Askungen – får också operans undertitel ”Godhetens triumf” sin förklaring. När Angelina triumferat säger hon storsint, men litet småelakt, om fadern och styvsystrarna: ”Låt min hämnd bli att jag förlåter dem.”

”Askungen” är väl värd en resa till GötebrorgsOperan.

Askungen och GöteborgsOperan herrkör.

Fotnot: Den uppstoppade krokodil som till synes omotiverat bärs över scenen i föreställningens början är en blinkning åt den s.k. patafysiken, dvs. ”de imaginära lösningarnas vetenskap”. F.ö. är den äkta krokodilen TS Lutembi sedan 1993 vicekurator för det patafysiska sällskapet.


Scen: GöteborgsOperan. Opera: Askungen (La cenerentola). Musik: Gioacchino Rossini. Text: Jacopå Ferretti. Koreografi: Håkan Mayer. Scenografi: Ivan Theimer. Kostym: Katarina Hollá. Regi: David Radok. Dirigent: Giacomo Andretta. Sångare: Gaia Petrone, Sergej Romanovskij, Åke Zetterström, Markus Schwartz, Mia Karlsson, Ann-Kristin Jones, Fredrik Helgesson. Dansare: Ulriqa Fernqvist, Gustaf Jönsson, Morgan Karlsson, Susanna Knutas, Lina Räftegård, Sara Suneson, Åsa Thegerström. GöteborgsOperans orkester. Speltid: ca 2 tim 40 min.


2015-05-24 20:15
Kommentera
Sthig Jonassons blogg

Sthig Jonasson

Sthig Jonasson är teaterkritiker, tidigare kultur- och förlagsredaktör, som hamnade i Uppsala efter sin uppväxt i Kumla Ekeby där han ofta slogs mot grannbarnen i Hörsta.

Inlägg

Kul på Vallarna “Fars lilla tös” Aladdin ingen liten show Fabian Bom håller än Eva Rydbergs sommarfars Mordet på Caesar Fröken Julie i Roslagen Magnifik Turandot I lodjurets timma Underhållande Falstaff Så dog Erik den helige Kroppar på Operan Sex som livsstil Carmen rör på sig Charleys tant på nytt Medea, mordisk och mänsklig Torftig Mamma Mia-show Figaros bröllop sevärt nöje Lysande La Bohème Svansjöns hetta En handelsresandes död Pelikanen nedkokad En bitsk Cabaret Hörvärd Rokoko La Traviata näck Ladykillers Noréns mästerverk Stjärnspel i Maria Stuart Charleys tant värd en resa Askungen i Göteborg Vildanden skoningslös Maria Stuarda, storslagen opera Till minne av Tomas Tranströmer Slutspel utan försoning Starkaste Otello Stor opera på liten teater Beröm för Hoffmans äventyr Tveksamt om Tjock-Steffe Markisinnan de Sade Charmigt på Dramaten Mycket sevärd Xerxes Knepigt på Dramaten Skvaller i Uppsala En folkefiende Två starka monologer Stor operaupplevelse Känslostark Butterfly Duvemåla i Göteborg Sevärd Evita Kom igen, Charlie Läcker Chicago Välspelat i Måsen Kameliadamen Livet är en schlager Karl Gerhard, revykung Ibsen svider Tre systrar i livslögn Dahpne i Göteborg Brännvin i kikar’n Pang i bygget Falstaff på Läckö slott Sarah Bernhardt, ett haveri Utvandrarna på Dramaten Jag såg Eriks kranium Tosca glödhet opera Sandrews stipendier Sevärd Matteuspassion “Svarta djurets sorg” Opera: Lysande Don Giovanni Sthig: Så minns jag Alice Babs Sthig: Richard III på Dramaten Undangömd Verdiopera Sthig och alla Guldbaggar Macbeth som maffia Dödspatrullen på Dramaten Teater: Mästaren och Margarita Andrea Chénier - stor opera Vårens teaterprogram Nötknäpparen balett som lyfter Jöback hatar i Sweeney Todd Salome en höjdare STHIG: La Cage aux Folles STHIG: Magnifik Wollter STHIG: Fantastisk Woyzeck STHIG: Maskeradbalen Parsifal på Operan Häftig Hitchcock-fars Spökvarning på Cirkus Amadeus på Dramaten Trollflöjten på Folkoperan Firar 30 års Galenskap “Oskyldigt” på Dramaten Mozartopera på Drottningholm Maria Lang lever vidare Sommartips: Figaros bröllop Operasuccé på Läckö Man Ray, en gigant Sommartips: “Livat i parken” Vår moderna historia TEATER: Hemliga armén i Skåne
Föreningen Kanal Regional:Sydnärkenytt och Kumlanytt ges ut av föreningen Kanal Regional. Vi finns på webben, som papperstidning, sänder lokal-tv och producerar närradio. Sedan 2007 har Kumlanytt levererat nyheter till Kumlas medborgare. 2012-2013 startade vi nyhetssidor även i Hallsberg, Askersund och Lekeberg. Teknik:Webbsidan är byggd och anpassad för moderna webbläsare och mobila enheter. Vi rekommenderar att du använder den senaste webbläsarversionen. Vid behov uppgradera. Sydnärkenytt använder Cookies för bättre användarupplevelse för besökare och medarbetare samt för besöksstatistik. Läs mer om Cookies. Kontakt:Kontakta redaktionen för tips och synpunkter. Lars Litzén, ansvarig utgivare: 073 - 094 57 58, redaktion@kumlanytt.se Post och besöksadress: Västra Drottninggatan 11, 692 33 Kumla.