22 Juli 2019
Tipsa: 073-094 57 58

Det var bättre förr!

Jag var till ICA Maxi igår för att att reda på vad en surströmmingsburk kostar. Detta för att jag i augusti planerar en dylik storfest. Expediten kunde dock inte svara på frågan utan hänvisade mig att ta kontakt med Maxi via telefon istället. Gjorde så idag och möttes då av en inspelad röst som i sin tur gav mig sex olika svarsalternativ. Vid nästa anhalt uppmanas jag att välja mellan ytterligare åtta val. 

Jag valde en av dem . Ingen svarade.

Ringde därför om och valde ett nytt alternativ. 

Ingen svarade.

Ringde en tredje gång och tryckte på första bästa knapp och kom då till charken. 

Ställde där min fråga, men då hon naturligtvis inget visste, tog hon med sig sin mobil ut i affären och frågade en annan expedit om saken. Hon visste inte heller något. ”Återkom i augusti eller ta kontakt med ICA centralt, de kanske vet” fick jag till svar. Vilket jag senare gjorde. Men även där dribblades jag runt mellan en massa olika svartalternativ. Till slut fick jag i alla fall fatt på en människa att prata med. Hon visste dock inget om priser på surströmmingsburkar utan hänvisade till ICA Maxi i Kumla. 

Jag gav upp

Alltnog.

Lite senare idag sökte jag en person på SVT och tog på nätet reda på telefonnumret. Jag slog det. 

Men möttes där av en automatisk röst som läste en lång drapa av reklam, öppettider, tittarservice och allmänmaterial som jag inte var ett dugg intresserad av. Efter fem minuters tuggande bad ”hon” mig tala på telefonsvararen var jag ville komma. Så långt började jag dock bli lite förgrymmad och svarade därför; ”Jag vill bara prata med någon växeltelefonist!”. Det skulle jag aldrig gjort, automaten svarade att mitt mitt svar var alldeles för långt, och jag ombads lägga på och försöka igen. 

Jag bet mig i läppen och försökte ännu en gång. Lyssnade på hela reklamtjatet och svarade snällt och koncist vart jag ville. En irriterad växeltelefonist svarade. Jag nämde namnet på personen jag sökte. Och blev omkopplad. Ingen svarade. 

Den automatisk telefonsvaren bad mig då prata in ett meddelande på telefonen  

Jag la bara på.

Nu sitter man här med sina frågetecken. Ingenstans kom jag, ingenting fick jag veta. Man kan nästan undra om företagen egentligen inte vill ha någon kontakt med kunderna. Att de sätter in en automatisk telefonsvarare som retar gallfeber på folk och gör det omöjligt för dem att nå fram. Tänk vad mycket lättare det var förr när det fanns en människa i växeln att prata med. Någon som visste allt om sitt företag 

Det var definitivt mycket bättre förr.

2019-07-04 12:44
JON
Visst var vissa saker bättre förr.
2019-07-04 17:43
Anki Gustavsson
Visst på många sätt även om mycket oxå är bättre
2019-07-04 23:56
Pp
Eftersom surströmming är en säsongsbetonad produkt varierar priset med tillgång och efterfrågan. Därför är det omöjligt för personalen att nu säga ett pris.
2019-07-05 9:23
Sören
Förra året kostade 400g-burkarna en femtilapp. Finns det skäl att anta någon större förändring? Men varför ICA om du ska ha "storfest"? Det är större burkar och lägre kilopris hos grossister som t ex Axfood.
2019-07-05 10:53
Thomas Bäck
Varför betala pengar för något som luktar så illa?
2019-07-05 21:54
JON
Visst var vissa saker bättre förr.
2019-07-04 17:43
Anki Gustavsson
Visst på många sätt även om mycket oxå är bättre
2019-07-04 23:56
Pp
Eftersom surströmming är en säsongsbetonad produkt varierar priset med tillgång och efterfrågan. Därför är det omöjligt för personalen att nu säga ett pris.
2019-07-05 9:23
Sören
Förra året kostade 400g-burkarna en femtilapp. Finns det skäl att anta någon större förändring? Men varför ICA om du ska ha "storfest"? Det är större burkar och lägre kilopris hos grossister som t ex Axfood.
2019-07-05 10:53
Thomas Bäck
Varför betala pengar för något som luktar så illa?
2019-07-05 21:54
Kommentera
Föreningen Kanal Regional:Sydnärkenytt och Kumlanytt ges ut av föreningen Kanal Regional. Vi finns på webben, som papperstidning, sänder lokal-tv och producerar närradio. Sedan 2007 har Kumlanytt levererat nyheter till Kumlas medborgare. 2012-2013 startade vi nyhetssidor även i Hallsberg, Askersund och Lekeberg. Teknik:Webbsidan är byggd och anpassad för moderna webbläsare och mobila enheter. Vi rekommenderar att du använder den senaste webbläsarversionen. Vid behov uppgradera. Sydnärkenytt använder Cookies för bättre användarupplevelse för besökare och medarbetare samt för besöksstatistik. Läs mer om Cookies. Kontakt:Kontakta redaktionen för tips och synpunkter. Lars Litzén, ansvarig utgivare: 073 - 094 57 58, redaktion@kumlanytt.se Post och besöksadress: Västra Drottninggatan 11, 692 33 Kumla.