18 Oktober 2019
Tipsa: 073-094 57 58

Att bli triggad
till något annat

Jag spelar Candy Crush. Jag är en av många som gör det. Ingenting jag egentligen kan rekommendera till någon eftersom man blir väldigt fast i spelet. För de som inte har koll går spelet ut på att byta plats på olikfärgade karameller för att få tre, fyra, fem i rad för att dessa skall sprängas bort och jag få tillräckligt med poäng eller nå andra mål. Det går nästan inte att sluta spela.

Jag är otroligt intresserad av mänskligt beteende. Just detta tror jag att spelmakarna till Candy Crush och andra spel som i folkmun kallas beroendeframkallade också är väl insatta i.

Jag läste nyligen en bok som handlar om beteende (The Power of Habit av Charles Duhigg). Beteende innehåller en trigger, en respons och en belöning. Någonting som sätter igång ett beteende, själva beteendet och en belöning för beteendet. Jag ser direkt en koppling till spelet; trigger – jag har inget att göra, beteende, jag spelar och byter plats på godisarna, jag får belöning i form av ljud och poäng som gör att det känns som att jag uppnått något.

Likaså med andra beteenden: 'Jag känner en lite ojämnhet på min nagel, jag biter på nageln, jag får en lugnande känsla.’ ’Jag har en orolig känsla i kroppen eller jag känner mig ensam, jag äter mat/godis/dricker alkohol, jag får en lugn känsla.’ Ganska logiska tre steg som gör att det är svårt att sluta bita på naglarna, som gör att många äter mer socker än vad som är nyttigt, eller vad som kan vara början på ett alkoholproblem.

Jag har varit nagelbitare, det är bättre nu, och jag skulle verkligen kunna dra ner på sockret. I övrigt är de andra sakerna exempel och jag skulle kunna skriva fler exempel, men jag tror att de flesta hänger med i tankegången.

Självklart måste detta även kunna användas till beteenden som är bra för oss. Tänk om man kunde bygga om de invanda mönstren till positiva delar? Och det är jag helt säker på, att vi redan har flera positiva beteendemönster, men jag vet att vi kan skapa fler. Och det är ett val.

Det viktiga är nog att medvetandegöra ens egna mönster och designa nya och verkligen testa om och om igen tills mönstret sitter. Istället för att ’jag är sliten efter dagens jobb, jag lägger mig två timmar i soffan, jag får vila och blir piggare’ så skulle man kunna tänka att ’jag är sliten efter dagens jobb, jag behöver aktivera mig så jag tränar,  jag mår bra och får mer energi’. Och för er som undrar – ja, just detta skulle kunna appliceras på mig!

För att självcoacha mig tror jag att ett smart drag vore att skriva ner en lista med trigger-beteende/respons-belöning. Och sedan se: Vilka beteenden vill och kan jag byta ut och samtidigt behålla samma trigger (som inte alltid går att kontrollera) och belöning (eftersom det är belöningen jag vill åt)?

Kanske borde alla göra det. Kanske skulle Candy Crush inte spelas lika ofta. Rastlösheten som trigger skulle kanske istället sätta igång att jag målar en tavla eller ringer en vän och belöningen är att jag uppnått kreativitet eller starkare sociala relationer.

2013-04-21 15:15
Kommentera
Föreningen Kanal Regional:Sydnärkenytt och Kumlanytt ges ut av föreningen Kanal Regional. Vi finns på webben, som papperstidning, sänder lokal-tv och producerar närradio. Sedan 2007 har Kumlanytt levererat nyheter till Kumlas medborgare. 2012-2013 startade vi nyhetssidor även i Hallsberg, Askersund och Lekeberg. Teknik:Webbsidan är byggd och anpassad för moderna webbläsare och mobila enheter. Vi rekommenderar att du använder den senaste webbläsarversionen. Vid behov uppgradera. Sydnärkenytt använder Cookies för bättre användarupplevelse för besökare och medarbetare samt för besöksstatistik. Läs mer om Cookies. Kontakt:Kontakta redaktionen för tips och synpunkter. Lars Litzén, ansvarig utgivare: 073 - 094 57 58, redaktion@kumlanytt.se Post och besöksadress: Västra Drottninggatan 11, 692 33 Kumla.