22 Oktober 2019
Tipsa: 073-094 57 58

Man kan stressa ner
genom att röra sig

Meditation i all ära; meditation är ett fantastiskt redskap för att kunna sitta ner och ta det lugnt, samla tankarna, distansera sig från sig själv och lära sig någon form av självbehärskning och kontroll.

Meditation är dock inte för alla, åtminstone inte vid alla tidpunkter.

Ibland när man är stressad så behöver man kanske inte sätta sig ner och vara helt stilla och lugn - för det går inte att ta sig ner till ett lugn. Utan det som händer är att man sitter stilla och snarare blir mer uppe i varv och mer stressad av att just sitta stilla.

Därför tror jag att fysisk aktivitet ibland kan ligga närmare till hands för vissa människor i vissa situationer när man är stressad, uppe i varv eller känner att man inte har kontroll över sin situation.

Fysisk aktivitet gör ju, som de flesta säkert vet, att kroppen får arbeta, att kroppen blir väldigt aktiv. Och när man utför den fysiska aktiviteten så kan man på något sätt sammanföra den psykiska och fysiska stressen, så att de båda delarna är lika aktiverade.

När man sedan tränat färdigt och varit aktiv och börjar gå ner i något slags lugn i kroppen så kan man få med sig psyket på den nedfärden. Jag tror också att det kan vara bra att förbereda det här då redan innan, i form av någon struktur i den stressiga situationen. Kanske har man stressigt på jobbet eller så håller man på att skapa ett eget företag som man hoppas ska fungera eller söker jobb eller vad det nu må vara.

Skriv ned det du är stressad över, gör en form av en to-do-list, action list, rita upp på ett papper eller skriv post-it-lappar och sätt upp på kylskåpet; vad som än passar dig. När man sedan fått en överblick följer man det med fysisk aktivitet, löpning, tennis, simning, promenad, powerwalk, gå med barnvagn eller vad det nu må vara.

Och sen kommer man in igen, tittar på sin lista eller post-it-lapparna man har, känner sig kanske lite lugnare över situationen både för att man har gjort struktureringen samt den fysiska aktiviteten som kanske dämpat känslan av stress en del.

Med den fysiska träningen så kommer ju även något slags avbrott i stressen, det blir ett avbrott i stressmönstret. Jag tror även att detta går att applicera på grubblerier, oro, nervositet eller annat. Att bryta, göra något helt annat och kanske något riktigt fysiskt krävande.

Alltså. Jag tror att meditation är toppen, men inte för alla, alltid. Därför tror jag att en aktivering av något slag ibland kan vara bättre för att bryta stressmönster.

2014-07-29 22:43
Kommentera
Föreningen Kanal Regional:Sydnärkenytt och Kumlanytt ges ut av föreningen Kanal Regional. Vi finns på webben, som papperstidning, sänder lokal-tv och producerar närradio. Sedan 2007 har Kumlanytt levererat nyheter till Kumlas medborgare. 2012-2013 startade vi nyhetssidor även i Hallsberg, Askersund och Lekeberg. Teknik:Webbsidan är byggd och anpassad för moderna webbläsare och mobila enheter. Vi rekommenderar att du använder den senaste webbläsarversionen. Vid behov uppgradera. Sydnärkenytt använder Cookies för bättre användarupplevelse för besökare och medarbetare samt för besöksstatistik. Läs mer om Cookies. Kontakt:Kontakta redaktionen för tips och synpunkter. Lars Litzén, ansvarig utgivare: 073 - 094 57 58, redaktion@kumlanytt.se Post och besöksadress: Västra Drottninggatan 11, 692 33 Kumla.