20 April 2019
Tipsa: 073-094 57 58

Skriv ned på kvällen
vad du är tacksam för

Under 90-talet tyckte den amerikanska pratshowvärden Oprah Winfrey att människor skulle skriva ned fem saker varje dag som de var tacksamma för. Hon menade att om människor gjorde detta skulle de efter ett tag se att synen på livet verkligen skulle ändras. Oprah var någonting på spåren.

Vetenskapliga studier har slumpmässigt delat in människor att skriva ned det de är tacksamma för och andra att skriva ned andra uppgifter, eller inte att skriva alls. Det visar sig ganska tydligt att de som regelbundet valde att tänka på de positiva sakerna de var tacksamma för ökade deras välmående. De mådde bättre helt enkelt.

Det verkar kanske rätt logiskt. Men det är kanske inte alltid lätt, man tänker att man inte har tid, det kräver visst engagemang att starta upp en ny rutin, och så ska komma ihåg det också. Jag tillhör kanske den senare kategorin, att jag lätt kan glömma och så blir det lite sporadiskt. Tur för mig att vetenskapen också visar att skriva ned de saker man är tacksamma för med ojämna mellanrum (men ändå kontinuerligt) ger än bättre effekt än att göra det varje dag.

Kanske blir det för monotont och vanligt att göra det varje dag, vad vet jag. Och till skillnad från Oprahs fem saker att skriva ned, har vetenskapen kollat in effekten på att skriva ned tre saker.

Jag vet i alla fall att under de perioder jag skriver ned de saker jag är tacksam för så sprider det sig efter ett tag till att jag under dagen funderar på de saker jag ser, hör, känner och är med om – jag letar efter saker jag är tacksam för så att jag vet vad jag ska skriva på kvällen i tacksamhetsboken.

Till slut blir det mer och mer grejer jag uppmärksammar, under hela dagen och jag känner att jag mår bättre. Bara för att jag vet att jag ska klottra ned några ord på kvällen. En rätt häftig effekt.

Utmana dig själv och skriv ned tre eller fem grejer varje kväll i två veckor eller en månad eller något sånt. Och se om det blir nån skillnad på måendet.

2014-08-31 21:49
Erik Svensson
Det här är typiska tankar och idéer som coacher framför. Det har gjorts så i flera år och faktum är att ingen har blivit hjälpt av det. Utåt sett har deltagare verkat bli mer positiva men i själva verket har de mått lika dåligt som tidigare. Ingen har någonsin mått bra av att rabbla "positiva fraser" utan det krävs alltid handfast kartläggning av grundsymptomen och målmedveten handling (ofta medicinskt behandling) för att åtgärda problemen. Ovanstående ideologi är en placebo-metod för hypokondriker.
2014-09-07 23:28
Josephine Hedlund
Hej Erik! Tack för inlägget och för att du finns med och läser med ett kritiskt tänkande! Här kommer lite tankar kring det du skrev. Coachning kan inte likställas med behandling (samtal och/eller medicin) mot mentala sjukdomar eller diagnoser. Coachning riktar sig till kliniskt friska individer. Är det så att en person har en klinisk depression, fobier av något slag, personlighetsstörningar eller liknande så hävdar varken jag eller forskning att föra tacksamhetsdagbok kommer att hjälpa eller lösa detta. Däremot att man förhoppningsvis kan få hjälp med korrekt behandling. Coachens arbete riktar sig mot friska individer som vill öka livstillfredställelsen och det egna välmåendet. Du skriver: ”rabbla "positiva fraser"” och jag är inte helt säker här, men kanske menar du positiva affirmationer här. Lite som när man framför spegeln står och berättar för sig själv att man är bra osv. Jag vill också berätta att det inte är detta jag skriver om, utan att skriva ned tacksamheten som ett sätt att lära sig reflektera över saker man stött på under dagen som kan ha en positiv inverkan på välmåendet. Jag hoppas att du även läser detta svar och att det gav lite mer klarhet i mitt tänk kring detta med att skriva ned sin tacksamhet. Du är välkommen att återkomma med fler tankar! Josephine Hedlund
2014-09-11 13:03
Erik Svensson
Det här är typiska tankar och idéer som coacher framför. Det har gjorts så i flera år och faktum är att ingen har blivit hjälpt av det. Utåt sett har deltagare verkat bli mer positiva men i själva verket har de mått lika dåligt som tidigare. Ingen har någonsin mått bra av att rabbla "positiva fraser" utan det krävs alltid handfast kartläggning av grundsymptomen och målmedveten handling (ofta medicinskt behandling) för att åtgärda problemen. Ovanstående ideologi är en placebo-metod för hypokondriker.
2014-09-07 23:28
Josephine Hedlund
Hej Erik! Tack för inlägget och för att du finns med och läser med ett kritiskt tänkande! Här kommer lite tankar kring det du skrev. Coachning kan inte likställas med behandling (samtal och/eller medicin) mot mentala sjukdomar eller diagnoser. Coachning riktar sig till kliniskt friska individer. Är det så att en person har en klinisk depression, fobier av något slag, personlighetsstörningar eller liknande så hävdar varken jag eller forskning att föra tacksamhetsdagbok kommer att hjälpa eller lösa detta. Däremot att man förhoppningsvis kan få hjälp med korrekt behandling. Coachens arbete riktar sig mot friska individer som vill öka livstillfredställelsen och det egna välmåendet. Du skriver: ”rabbla "positiva fraser"” och jag är inte helt säker här, men kanske menar du positiva affirmationer här. Lite som när man framför spegeln står och berättar för sig själv att man är bra osv. Jag vill också berätta att det inte är detta jag skriver om, utan att skriva ned tacksamheten som ett sätt att lära sig reflektera över saker man stött på under dagen som kan ha en positiv inverkan på välmåendet. Jag hoppas att du även läser detta svar och att det gav lite mer klarhet i mitt tänk kring detta med att skriva ned sin tacksamhet. Du är välkommen att återkomma med fler tankar! Josephine Hedlund
2014-09-11 13:03
Kommentera
Föreningen Kanal Regional:Sydnärkenytt och Kumlanytt ges ut av föreningen Kanal Regional. Vi finns på webben, som papperstidning, sänder lokal-tv och producerar närradio. Sedan 2007 har Kumlanytt levererat nyheter till Kumlas medborgare. 2012-2013 startade vi nyhetssidor även i Hallsberg, Askersund och Lekeberg. Teknik:Webbsidan är byggd och anpassad för moderna webbläsare och mobila enheter. Vi rekommenderar att du använder den senaste webbläsarversionen. Vid behov uppgradera. Sydnärkenytt använder Cookies för bättre användarupplevelse för besökare och medarbetare samt för besöksstatistik. Läs mer om Cookies. Kontakt:Kontakta redaktionen för tips och synpunkter. Lars Litzén, ansvarig utgivare: 073 - 094 57 58, redaktion@kumlanytt.se Post och besöksadress: Västra Drottninggatan 11, 692 33 Kumla.