23 April 2019
Tipsa: 073-094 57 58

Hösten = nyår med 
nya träningslöften

Hösten är årets andra nyår. Många kommer tillbaka från semestern, ljuset och värmen byts mot mörkare kvällar, frisk luft och kanske har du redan tänt ett ljus eller två på kvällen. Allt saktas ned och nya planer smids på att fixa gymkort, börja jogga, gå ner i vikt.

Detta är vår andra chans till att fundera igenom – hur gick det med nyårslöftena? Vad är det jag vill ägna min höst åt – vad vill jag göra mer av, mindre av, ändra?

Motivation till förändring kommer inte av sig själv, vi måste skapa motivationen själv. Jag läste någonstans att enligt en studie i USA tar det allt mellan 16 dagar till 256 dagar att skapa en ny vana beroende på hur stor beteendeförändringen är. Motivationen beror på hur mycket vi själva ger oss möjlighet att bli motiverade. Jag tror också att sannolikheten för att lyckas, även om det handlar om att vara mer spontan, avgörs av hur mycket man faktiskt planerar, hur väl man sätter upp mål och delmål.

Det kan vara att avsätta tid i kalendern för träningspass. Att man är realistisk i sin planering – välj hellre att boka in två löpningspass på en vecka så att det blir av. Kanske kommer du till och med överträffa dig själv och din planering genom att löpa tre gånger! Att man även är realistiskt i själva målen – att kunna klara av tio armhävningar, springa två kilometer utan att stanna eller någonting annat som du själv tror att du kan klara. Tar man lite mindre mål kanske det tar kortare tid till att man uppnår målet och sedan kan sätta ett nytt – springa fyra kilometer utan att stanna!

För mig funkar även ett bra radioprogram i lurarna som motivation, som gör att jag lyssnar så intensivt att jag tidvis glömmer att jag tränar. Eller att träna tillsammans med någon – gärna någon i samma form (eller oform) som mig själv. Då kan man peppa varandra att kämpa mer, snarare än att den ena måste vänta in den andra. Skulle det dock vara så, välj en träningsform som nivån är mer lik på – badminton eller simning istället för löpning kanske.

Jag tror också att motivationen kan öka om man lägger en del tid att planera. Jag tror till och med att köpa funktionella och snygga träningskläder kan öka motivationen. Kanske kan det vara bättre att unna sig en snygg träningströja eller riktigt bra skor än att lägga tusen spänn på en utekväll.

Jag ska säga det – jag är inte någon träningsguru. Men jag har ganska bra koll på vad som motiverar oss och hur man sätter bra mål. Men bara för att man har kunskaper betyder det inte en automatisk beteendeförändring. Upplevelsebaserat kunnande är bäst. Dags att applicera!

2013-08-22 23:41
Kommentera
Föreningen Kanal Regional:Sydnärkenytt och Kumlanytt ges ut av föreningen Kanal Regional. Vi finns på webben, som papperstidning, sänder lokal-tv och producerar närradio. Sedan 2007 har Kumlanytt levererat nyheter till Kumlas medborgare. 2012-2013 startade vi nyhetssidor även i Hallsberg, Askersund och Lekeberg. Teknik:Webbsidan är byggd och anpassad för moderna webbläsare och mobila enheter. Vi rekommenderar att du använder den senaste webbläsarversionen. Vid behov uppgradera. Sydnärkenytt använder Cookies för bättre användarupplevelse för besökare och medarbetare samt för besöksstatistik. Läs mer om Cookies. Kontakt:Kontakta redaktionen för tips och synpunkter. Lars Litzén, ansvarig utgivare: 073 - 094 57 58, redaktion@kumlanytt.se Post och besöksadress: Västra Drottninggatan 11, 692 33 Kumla.