18 Oktober 2019
Tipsa: 073-094 57 58

Sätt att hantera stress

Stress finns överallt. Vi stressar på jobbet, hemma, i relationer. VI ska hinna mycket, vara glada jämt, göra karriär, utveckla oss själva, vara snygga, twittra, läsa bloggar, hänga med i nyheterna och samtidigt vara en närvarande vän och medarbetare. Vi hör hur arbetslösheten ökar och hur ekonomin blir sämre.

Inte underligt att man känner sig stressad.

Att tänka på jobbet när man är hemma och att tänka på hemmalivet när man är på jobbet. Otillräcklighet och hjälplöshet är två ord som jag tror de flesta känner igen och har upplevt. Och jag är också där ibland, kanske allt oftare. Jag kan riktigt känna att påslaget av kortisol är högre än normalt. Högre puls, snabbare andning och mindre närvarande.

Medveten närvaro och meditation är en fantastisk medicin. Det lär oss att leva i nuet, det motverkar stressen och vår acceptans ökar. Det finns flera sätt att testa på denna urgamla tradition. Jag tror att det är viktigt att hitta det som passar för just dig och att man faktiskt vågar testa på lite olika vägar. Det traditionella meditationen vi ofta tänker på är att sitta med benen i kors, rak i ryggen, länge och att det är en konst att kunna detta.  Detta sätt funkar också, men det kan vara skönt att se att det finns andra, kortare och enklare sätt att prova på denna antistress-metod.

För att få en uppfattning av vad medveten närvaro kan vara ger jag några förslag på väldigt korta saker du kan prova på. Och jag hoppas att du verkligen provar detta. Gillar du känslan – testa gärna på mer, längre tid och andra sätt. Säg till om du vill veta mer så berättar jag gärna.

Test 1. Känn efter hur dina andetag känns. Under de nästkommande tio andetagen, känn efter hur det känns. Känn efter hur luften känns i dina näsborrar. Hur luften fyller dina lungor. Hur bröstkorgen känns när den höjs och sänks. Lägg märke till känslan i kroppen när du andas in och ut. Bara observera, döm inte.

Test 2. Ät medvetet. De första två tuggorna du tar på nästa sak du äter, ät sakta. Innan du biter, titta och lukta på maten eller snacket. Nudda biten mot läpparna och tungan. Känn hur det känns, hur det vattnas i munnen, hur biten ser ut, om det låter när du biter. Tugga sakta, känn smak och konsistens. Känn hur det känns i munnen, hur matbiten blir mindre. Observera, döm inte.

Hur kändes det att göra detta? På vilket sätt tror du att detta kan hjälpa dig? Och med vad?

2013-03-01 23:00
Kommentera
Föreningen Kanal Regional:Sydnärkenytt och Kumlanytt ges ut av föreningen Kanal Regional. Vi finns på webben, som papperstidning, sänder lokal-tv och producerar närradio. Sedan 2007 har Kumlanytt levererat nyheter till Kumlas medborgare. 2012-2013 startade vi nyhetssidor även i Hallsberg, Askersund och Lekeberg. Teknik:Webbsidan är byggd och anpassad för moderna webbläsare och mobila enheter. Vi rekommenderar att du använder den senaste webbläsarversionen. Vid behov uppgradera. Sydnärkenytt använder Cookies för bättre användarupplevelse för besökare och medarbetare samt för besöksstatistik. Läs mer om Cookies. Kontakt:Kontakta redaktionen för tips och synpunkter. Lars Litzén, ansvarig utgivare: 073 - 094 57 58, redaktion@kumlanytt.se Post och besöksadress: Västra Drottninggatan 11, 692 33 Kumla.