EE =& get_instance(); $seg1 = $this->EE->uri->segment(1); switch ($seg1) { case 'sydnarke': $cat = 228; break; case 'kumla': $cat = 229; break; case 'hallsberg': $cat = 230; break; case 'askersund': $cat = 231; break; case 'lekeberg': $cat = 232; break; case 'laxa': $cat = 233; break; default: $cat = 228; } echo << " > {/exp:channel:entries}

Bloggar

Följ våra Kumlabloggare

 

 

 

En statlig ockeravgift

I somras var jag i Stockholm ett par dagar. Tog bilen dit och hem och åkte då igenom en station för trängselavgift på 35 kr. En avgift som skickades några månader senare på faktura att betala in.

Något jag gjorde, men det oförlåtliga misstaget var att pengarna inkom på Transportstyrelsens konto två dagar för sent. Och på grund av detta debiterades en "tilläggsavgift" på 500 kr ut. Nästan 15 gånger så hög som avgiften var!

Även om "straffavgiften" är helt bedrövligt hög så förstod jag snabbt att det inte är något att bråka om. Men jag ringde ändå till Transportstyrelsen för att höra mig lite för. 

"Ja det är en väldigt hög avgift, det tycker nog alla", sade en kvinna med norrländsk dialekt i växeln. Hon fortsatte "Det är politikerna som tagit beslutet, så det är bara att bita i det sura äpplet och betala".

Det räcker med att du betalar in trängselskatten dagen efter förfallodatumet för att du ska påföras Transportstyrelsens så kallade tilläggsavgift om 500 kronor per fordon. 

"Tilläggsavgiften borde stå i proportion till det debiterade beloppet och en påminnelse borde skickas ut innan, säger Heléne Lilja, kommunikationschef på konsumentorganisationen Motormännen, till Di.se om politikernas ockerpris.

Tilläggsavgiften vid sen inbetalning av trängselskatten är lagstiftad och ligger därmed på riksdagens bord om den behöver revideras eller inte. 

Till och med Transportstyrelsen själva, som står för utskicken, är kritiska. "Vi har gjort vad vi har kunnat för att påverka politikerna", säger Jonas Maran, verksamhetsutvecklare på Transportstyrelsen, till Di.se.

Christian Ekström på Skattebetalarna tycker att det inte läggs tillräckligt med energi på att utreda ärendet med tilläggsavgifterna.

"Här finns ju möjligheten för något parti att kliva fram som bilisternas vän. Är man beredd att diskutera det tror jag man har mycket att vinna på det, men jag är rädd för att de allra flesta partierna ser det här som en kassako, säger han till Teknikens Värld.

Man undrar hur en sån här ockeravgift bemötts om det inte var våra folkvalda politiker som legat bakom utan ett företag? Stämpeln "gangstermetoder" och skumraskföretag hade kommit som ett brev på posten.

Publicerad: 2019-11-14 16:47
Kommentarer
Den här artikeln har ännu inga kommentarer
Skriv kommentar





EE =& get_instance(); $seg1 = $this->EE->uri->segment(1); switch ($seg1) { case 'sydnarke': $cat = 228; break; case 'kumla': $cat = 229; break; case 'hallsberg': $cat = 230; break; case 'askersund': $cat = 231; break; case 'lekeberg': $cat = 232; break; case 'laxa': $cat = 233; break; default: $cat = 228; } echo << " > {/exp:channel:entries}