15 December 2018
Tipsa: 073-094 57 58

Så föddes Volvo

Historia var det sista ämnet jag läste för att bli klar med min lärarutbildning i Göteborg för många år sedan. Då fick jag tillfälle att lyssna till den främsta av alla föreläsare som jag hade stött på under mina studieår.
Han hette Artur Attman och var professor i ekonomisk historia. Han var en fantastisk berättare och använde inga pedagogiska hjälpmedel som bilder eller anteckningar. Jag antecknade heller inte. Det behövdes inte. Jag minns än idag, femtio år senare.

Särskilt minns jag en föreläsning som handlade om Göteborgs industriella utveckling i slutet av artonhundratalet och början av nittonhundratalet (även om jag fick lov att googla årtal och lite annat):

1880 startade Johannes Johansson och Christopher Carlander Gamlestadens väverier. Ett företag som växte snabbt, men som drogs med ett problem: En ångmaskin drev en roterande axel i taket. Kraften överfördes till maskinerna med drivremmar. Problemet var att fabriken var byggd på lergrund, och sättningar i marken gjorde så att drivaxelns kullager kärvade och orsakade produktionsstopp.

Volvo Jacob

Ingenjör Sven Wingqvist, anställd sedan 1899 konstruerade ett kullager som var rörligt i sidled och klarade sättningarna i marken. Wingqvist hade rötter i Sydnärke. Han föddes  i Kumla 1876.

Det här blev starten till ett nytt företag eftersom det fanns en marknad för den nya och bättre typen av kullager. Svenska kullagerfabriken, från början ett dotterföretag till Gamlestadens väverier, startades 1919. Sven Wingqvist blev dess förste verkställande direktör. SKF är ju ännu idag ett världsledande företag inom sitt område.

Assar Gabrielsson var försäljningschef på SKF. Han kom i kontakt med den framväxande bilindustrin, som var stora kunder hos SKF. Han framförde sin idé till SKF´s företagsledning: Att starta en svensk fordonstillverkning. Han fick helhjärtat stöd av SKF. 

På Hisingen låg nedlagda och utkonkurrerade Nordiska kullagerfabriken, som ägdes av SKF, och som visade sig lämplig för biltillverkning. SKF hade tidigare tillverkat ett kullager som hade ett patentskyddat  namn som kunde passa: Volvo, eller ”Jag rullar” på latin.

Precis som SKF hade fötts ur Gamlestadens väveri, föddes alltså Volvo ur SKF. Aktiebolaget Volvo bildades 1926, och ett år senare, fjortonde april 1927 strax före kl. 10 på förmiddagen, rullade den första Volvon av typ ÖV 4 ut från fabriken. Den kom att kallas ”Jacob” eftersom det var dagens namnsdag.

Resten är, som man brukar säga, historia och Volvo är, trots att man numera har kinesiska ägare, ett av de svenskaste av alla varumärken.

2018-11-27 23:57
Kommentera
Alf Anneborgs blogg

Alf Anneborg

Alf Anneborg i Askersund är f d högstadie- och Komvuxlärare. Aktiv i Norra Vättersbygdens hembygdsförening och lite av en cykelnörd. Skriver om sånt som intresserar mig, mest om Askersund och Sydnärke.

Föreningen Kanal Regional:Sydnärkenytt och Kumlanytt ges ut av föreningen Kanal Regional. Vi finns på webben, som papperstidning, sänder lokal-tv och producerar närradio. Sedan 2007 har Kumlanytt levererat nyheter till Kumlas medborgare. 2012-2013 startade vi nyhetssidor även i Hallsberg, Askersund och Lekeberg. Teknik:Webbsidan är byggd och anpassad för moderna webbläsare och mobila enheter. Vi rekommenderar att du använder den senaste webbläsarversionen. Vid behov uppgradera. Sydnärkenytt använder Cookies för bättre användarupplevelse för besökare och medarbetare samt för besöksstatistik. Läs mer om Cookies. Kontakt:Kontakta redaktionen för tips och synpunkter. Lars Litzén, ansvarig utgivare: 073 - 094 57 58, redaktion@kumlanytt.se Post och besöksadress: Västra Drottninggatan 11, 692 33 Kumla.