EE =& get_instance(); $seg1 = $this->EE->uri->segment(1); switch ($seg1) { case 'sydnarke': $cat = 228; break; case 'kumla': $cat = 229; break; case 'hallsberg': $cat = 230; break; case 'askersund': $cat = 231; break; case 'lekeberg': $cat = 232; break; case 'laxa': $cat = 233; break; default: $cat = 228; } echo << " > {/exp:channel:entries}

Tyska lastbilar ska hjälpa

Trafikcenter långsiktigt

Erik Eneman, är pansarkaptenen som blev ny VD för Trafikcenter i Hällabrottet och nu har han skjutit in sig. På fredagen skrevs kontrakt med tyska lastbilstillverkaren MAN om inköp av tre nya lastbilar men viktigare på lång sikt, ett samarbetsavtal om utbildningsprogram för alla som köper MAN-bilar i Sverige.

Trafikcenters Erik Eneman och Fabian Knappik från MAN  överens om en viktig affär. Foto: Conny Berglund

Trafikcenters övningsflotta med lastbilar började bli sliten - cirka 11 000 personer om året trimmas hos Trafkcenter  - och Erik Eneman gav sig i höstas ut för att shoppa fordon med speciella krav:

- Det skulle vara manuell växellåda, dubbelkommando och med extra stolar i hytten

Han fastnade hos MAN:s återförsäljare i örebro, som dessutom kunde slussa vidare till huvudkontoret i München när det blev tal om utbildningar på fordonet. MAN, en av världens största lastbilstillverkare, har ett program kallat ProfiDrive, som erbjuds tillsammans med nya lastbilar.

- De gillade vår anläggning och vi besökte dem nere i München.

Vill växa i Sverige

Resultatet blev officiellt på fredag med kontraktsskrivning i en kontorsmodul vid Ytongbanan. Trafikcenter kommer ansvara för MAN:s Profidrive-kuser i Sverige.  MAN:s marknadsandel av lasbilsförsäljningen i Sverige är blygsamma fem procent.  Men Trafikcenters VD uppskattar ändå värdet på avtalet till cirka två miljoner årligen och ser det långsiktigt.

- De siktar in sig på 10-15 procent av marknaden och satsar ganska aggressivt. Och när tyskar har bestämt sig, så, säger Erik Eneman.

I gengäld köpte Trafikcenter tre fullutrustade tyska tungviktare: En timmerbil med släp (kompletteras med kran), en trailerdragare och en fjärrbil med släp. Tillsammans en investering på 4,5 milj kr. Leverans i maj-juni. Bilarna kommer även kunna hyras för demokörningar.

Ett omskakande år

När Kumlabon Erik Eneman kom till Trafikcenter, ett dotterbolag till samhällsägda Länstrafiken, hamnade han förra året mitt i turbulensen efter Nerikes Allehandas tunga avslöjanden om olika missförhållanden i företaget, främst en förarprövares oseriösa arbete som bland annat fick Transportstyrelsen att reagera hårt och inleda en granskning.

Erik Eneman, VD för Trafikcenter efter 13 år i pansartrupperna,

Företaget skakades om, dåvarande VD:n Christer Svensson ifrågasattes och blev desutom sjuk. Hans efterträdare sticker inte under stol med att Trafikcenters 2011 blev magert.

- Vi hade lägre intag av gymnasielever på hösten Jag förstår att föräldrar tvekade att skicka sina barn till ett företag i blåsväder.

även studievägledare på vuxenutbildningen slutade skicka elever till Trafikcenter.

Granskningen gav resultat

Men Erik Enman säger att man med "stenhårt jobb" håller på att återerövra förtroendet. De uppdagade missförhållanden kostade men har också hjälpt företaget att strama upp verksamheten med kvalitetssäkring, kompetenskontroll och "en annan precision" hos företagsledningen.

- Det är självklart en stor förbättring, utan granskningen hade vi kanske inte vidtagit dessa åtgärder, i vilket fall skyndades de på, medger Erik Eneman.

Ansökningar av elever från vuxenutbildningen har börjat droppa in igen. Numera sköts deras förarprövning enbart av Trafikverket vilket ökat kraven på Trafikcenters utbildare.

I en korridor stojar elever från John Norlander-gymnasiet och utanför fladdrar dagen till ära en tysk flagga på stången. MAN-avtalet är förstås en fjäder i hatten. Om bilarna så säljs i Stockholm eller Göteborg är det till Kumla chaufförerna ska komma. Och MAN tillverkar bussar också...

Lars Litzén


EE =& get_instance(); $seg1 = $this->EE->uri->segment(1); switch ($seg1) { case 'sydnarke': $cat = 228; break; case 'kumla': $cat = 229; break; case 'hallsberg': $cat = 230; break; case 'askersund': $cat = 231; break; case 'lekeberg': $cat = 232; break; case 'laxa': $cat = 233; break; default: $cat = 228; } echo << " > {/exp:channel:entries}